Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2013

Ο ΠΑΠΠΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΓΓΟΝΑΚΙ






Α. ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Το κείμενο του σχολικού εγχειριδίου σε διαδραστική μορφή μπορείτε να το βρείτε στην παρακάτω διεύθυνση:
http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-A107/391/2583,10066/

  • Δοκιμάστε να μάθετε τη σημασία της άγνωστης λέξης "θερμάστρα" του κειμένου.
  • Πόσες δυνατότητες σας δίνει το κείμενο αυτό για να βρίσκετε τη σημασία των άγνωστων λέξεων;
  • Τι είναι η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα;





Β. ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΦΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ
 
Στο διήγημα παρουσιάζονται οι τρεις ηλικίες του ανθρώπου:
  1. η παιδική, 
  2.  η ηλικία της ωριμότητας και 
  3. η γεροντική.

      1.  Ένα από τα βασικά γνωρίσματα της παιδικής ηλικίας το οποίο παρουσιάζεται στο διήγημα είναι ο μιμητισμός. Ο Μίσα με αφέλεια και απλότητα μιμείται τους γονείς του και ετοιμάζεται από τώρα για τη στάση που θα κρατήσει απέναντί τους όταν εκείνοι θα έχουν γεράσει. Γι' αυτό λοιπόν το παράδειγμα που πρέπει να δίνουν οι μεγάλοι με τη συμπεριφορά τους, ώστε να τους μιμηθούν τα παιδιά, θεωρείται το πιο σημαντικό μέσο διαπαιδαγώγησής τους.

     2.   Στο διήγημα, οι γονείς του Μίσα εκπροσωπούν τη μέση ηλικία, την ηλικία της δράσης, της δημιουργίας και των ευθυνών. Και το γνώρισμα που προβάλλεται στο διήγημα είναι η εξουσιαστική συμπεριφορά και η αλαζονεία των ανθρώπων αυτής της ηλικίας, οι οποίοι με τη δύναμη που τους δίνει η ακμή της ζωής εξουσιάζουν τους ανήμπορους πλέον γέρους που εξαρτώνται κυρίως οικονομικά από αυτούς, χωρίς να περνάει από το μυαλό τους ότι κάποτε και οι ίδιοι θα γεράσουν.

   3.   Τέλος ο παππούς εκπροσωπεί την ηλικία των γηρατειών. Στο διήγημα προβάλλεται η αδυναμία των γερόντων για δράση και δημιουργία που έχει ως αποτέλεσμα την περιθωριοποίησή τους καθώς και η απουσία αντίδρασης απέναντι στη σκληρή συμπεριφορά των παιδιών τους. Ο παππούς ζει παραπεταμένος σε μιαν άκρη του σπιτιού και είναι υποχρεωμένος να ανέχεται αδιαμαρτύρητα και με πόνο την προσβλητική συμπεριφορά του γιου του και της νύφης του.





Γ. ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΚΟΜΕΤΑΧΕΙΡΗΣΗΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ

     Η 1η Οκτωβρίου έχει ορισθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων και
     η 15η Ιουνίου ως η Παγκόσμια Ημέρα κατά της Κακομεταχείρησης των Ηλικιωμένων.


Η κακομεταχείριση των ηλικιωμένων μπορεί να πάρει και τις εξής μορφές:
  • Σωματική κακομεταχείριση.
        Είναι οποιαδήποτε πράξη βίας  η οποία μπορεί να οδηγήσει (αλλά όχι απαραίτητα) σε σωματικές βλάβες και προκαλεί σωματικό πόνο ή δυσφορία. Η σωματική κακομεταχείριση μπορεί να περιλαμβάνει: σπρώξιμο, χτύπημα, χαστούκι, τράβηγμα του τριχωτού της κεφαλής, δάγκωμα, τσίμπημα, περιορισμό ή απαγόρευση του ατόμου με ακατάλληλο τρόπο, μη συνηθισμένους τραυματισμούς ή τραυματισμούς που δεν μπορούν να εξηγηθούν όπως κατάγματα, μώλωπες, κοψίματα, εγκαύματα και άλλου είδους σημάδια.
  • Οικονομική - υλική εκμετάλλευση.
     Αποτελεί την πιο κοινή μορφή κακομεταχείρισης. Ορίζεται ως οποιαδήποτε ανάρμοστη συμπεριφορά που έλαβε χώρα δίχως τη συναίνεση του ηλικιωμένου και οδήγησε σε προσωπικό κέρδος του θύτη και χρηματική ή προσωπική απώλεια του ηλικιωμένου.
  • Παραμέληση - εγκατάλειψη.
       Ορίζεται ως την ακούσια ή εκούσια αποτυχία του φροντιστή να καλύψει τις ανάγκες του ηλικιωμένου που απαιτούνται για την επίτευξη της σωματικής και ψυχικής του ευεξίας. Η παραμέληση μπορεί να περιλαμβάνει: αδυναμία του φροντιστή να παρέχει στον ηλικιωμένο τροφή, ένδυση, στέγη, ιατρική περίθαλψη, φάρμακα, προσωπική υγιεινή και ενθάρρυνση να ικανοποιήσει τις ανάγκες για κοινωνικότητα.

Για την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης στα προβλήματα των ηλικιωμένων ατόμων προβλήθηκαν από τη ΜΚΟ "Γραμμή Ζωής" τα παρακάτω βιντεάκια:

 1. STOP Στη Σωματική Βία των Ηλικιωμένων:



 2. STOP Στην Ψυχολογική Βία των Ηλικιωμένων:


3. STOP Στην Οικονομική Εκμετάλλευση των Ηλικιωμένων:



Δ. CHILDREN SEE CHILDREN DO

Στο κείμενο του σχολικού μας εγχειριδίου ο Μίσα μιμείται τη συμπεριφορά των γονιών του και χωρίς να το θέλει συμβάλλει στην αλλαγή της συμπεριφοράς τους απέναντι στον παππού.
Δείτε το παρακάτω βιντεάκι:



  •  Ποιο μήνυμα νομίζετε ότι στέλνει σε μεγάλους αλλά και σε μικρούς;
  •  Πώς σχετίζεται αυτό με το κείμενο που διαβάσαμε;




Ε. WHAT IS THAT?

Αξίζει να δείτε και αυτό το βίντεο...



ΣΤ. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου